Dit zijn 24 social media posts uit 2017 die we niet willen vergeten

Eigenlijk is de hele maand december een throwback, want er wordt van alle kanten teruggekeken op een ‘bewogen’ jaar. Nou, op social media was het uiteraard ook verre van saai, dus hebben vier redacteuren een aantal memorabele posts op een rijtje gezet.

 

Januari – Diederik Broekhuizen

1. “Grappige tweets fleuren social media op, ook in 2017. Veel van dit soort tweets bewijzen maar weer dat Twitter nog lang niet dood is.”

 

2.  “Ik hou van fijne comebacks van bedrijven, vooral als ze over het randje zijn. Niet altijd even goed voor de branding van het bedrijf, maar des te leuker voor ons:”

 

Februari – Diederik Broekhuizen

3. “Het meest virale bericht van het jaar, verdient een plekje in deze lijst. een geniale inhaker, die ook terecht werd genomineerd voor De Beste Social Awards.”

 

4. “Twitter is vaak een plek voor veel haat, ruzies en zure draadjes. maar regelmatig worden er hele grappige draaien aan niet zulke grappige onderwerpen gegeven, zoals in dit blog:”

 

Maart – Diederik Broekhuizen

5. “Tja, er zitten dus echte mensen achter de knoppen bij social media van bedrijven, dat bewijst deze post maar weer:”

 

6. “Kinderen zijn vaak de sterren van social media.”

 

April – Jasper Schilder

7. “Na het zinloze geweld tegen een homostel in Arnhem, reageerde Nederland met de hashtag #handinhand. Op een mooiere manier kun je bijna geen statement maken, voor de vrijheid om te zijn wie je wil zijn en met wie je wil zijn.”

 

8. “Deze dag zal ik niet snel vergeten, omdat we door deze vondst op de Facebookpagina van Kruidvat echt landelijk nieuws veroorzaakte. Niet veel later na dit blog was #Kruidvat trending en ook kwamen we het zelfs nog op 9Gag tegen. We did nazi that coming.”

 

Mei – Jasper Schilder

9. Floris was niet alleen de leukste thuis. Hij raakte blijkbaar ook een hoop gevoelige en herkenbare snaren, getuige de viraliteit en hilariteit van dit bericht op onze pagina.

 

10. “Dat bedrijven op social dit jaar steeds meer met de internetcultuur verweven raken, laat de Appie zien door deze meme brutaal in te zetten.

 

Juni – Jasper Schilder

11. “Deze levendige oma was voor een dag een internethit. En ik denk vooral om twee redenen: omdat ze bewonderenswaardig is en omdat we allemaal zo door het leven zouden willen gaan als we 93 zijn.”

 

12. “Toen McDonald’s een dwarsligger in de comments had, lieten ze zich niet kennen en deden ze er nog een schepje bovenop. Zo laten ze niet alleen sportiviteit zien, maar ook dat ze geen new kid on the block zijn op social media.”

 

Juli – Davey Amatsabari

13. “Deze zomerhit werd compleet grijs gedraaid. Je kon er niet omheen, onderdoor of overheen. En dat je hem echt overal tegen kon komen bewijst deze tweet.”

Merkwaardige zomerhit.. #debestesocial #despacito

A post shared by De Beste Social Media (@debestesocial) on

 

14. Begin juli kwam er een eind aan de strijd van de heldhaftige Tijn, die massaal werd omarmd door Nederland.

 

Augustus – Davey Amatsabari

5. “Augustus was de maand waarin ons Oranje Europees Kampioen werd! En dan heb ik het hier over onze Leeuwinnen, die een prestatie van wereldformaat hebben neergezet. Dankzij deze historische overwinning doet ook het vrouwenvoetbal een stap in de schijnwerpers.”

 

16. “Je hebt ze vast voorbij zien drijven, van die roze opblaasbare flamingo’s waar iedereen op rond dobberde deze zomer. Maar voor de mensen die zo’n roze gevaarte liever vermijden was er dit opblaasbare ‘ding’.”

 

September – Davey Amatsabari

17. “Nederland was even te klein toen HEMA besloot de gendernormatieve labeltjes uit kleren te halen. Het zorgde voor ontzettend veel commotie, maar gelukkig ook de nodige humor.”

 

18. ‘Nederland zat weer voor de buis geplakt dankzij alle hartige en mierzoete baksels van de deelnemers uit Heel Holland Bakt. Elke aflevering zat vol dubbelzinnigheden en het ging dan ook elke week los op Twitter.’

Oktober – Frank Sars

19.  McDonald’s kondigde het einde van de Big Tasty aan en dompelde de fans in een diepe rouw. Dat klinkt overdreven, tot je de reacties ziet. Dit zat diep, heel diep.

 

20. “Supermarkten krijgen zo vaak klachten over eetrijpe avocado’s dat ze er inmiddels zelf waarschijnlijk gillend gek van worden. Albert Heijn ging over tot een creatievere aanpak en won het internet.”

 

November – Frank Sars

21. “De ‘In the Netherlands we say … and I think that’s beautifu'” meme was een hele fijne. Als volk moet je toch een beetje zelfspot hebben, en gelukkig kunnen wij dat prima.

 

22. “Mocht je nog een Marokkaan nodig hebben voor de feestdagen, dan is Sam je man. Wees er snel bij.”

 

December – Frank Sars

23. “Inhakers van bedrijven kunnen tenenkrommend zijn. Flauw, geforceerd, pover uitgevoerd, noem maar op. Maar soms zit er wel degelijk een diamantje tussen, zoals de Sinterklaas inhaker van Bol.com op Facebook. Goed uitgevoerd, hilarisch en gedurfd.”

 

24. “Het is haast onmogelijk om de #SnowFaceChallenge hier te negeren. Het was verbazend om te zien hoe gedetailleerd sommige afdrukken werden. Wellicht nog verbazingwekkender is dat dit nog niet eerder is ontdekt. We maakten er maar het beste van met al die sneeuwval en dat lijkt me een positieve afsluiter.”

 

Hear, Hear! Aflevering vier van De Beste Social Podcast staat online, met Jordi van de Bovenkamp! Hierin bespreken we het afgelopen jaar op social media, met alle gekkigheid en kwaliteit op onze tijdlijnen. Luister de aflevering hier, abonneer via iTunes of volg ons op Soundcloud!

Of luister hem via iTunes

Deze Brabantse eindredacteur heeft met zijn twee linkerhanden geluk dat hij in het social media…


buurman grappig merken opvallend reactie uitgelicht

Send this to a friend