logo-en logo_de social-newsletter social-facebook social-instagram social-twitter

Een serie van 10 vragen aan Anne Koning van Netflix

7 minuten lezen

Netflix is zonder twijfel een van de meest populaire, of eigenlijk geliefde, merken momenteel. Miljoenen serieverslaafden zweren bij bingen en de term ‘Netflix & Chill’. Dan maakt het erg nieuwsgierig als je de social media strateeg van Netflix tien vragen kunt stellen. Dus zet je serie of film heel even op pauze en neem een kijkje achter de beeldschermen met Anne Koning.

 

In samenwerking met De Beste Social Jobs

 

1. Hoe ben je bij Netflix terecht gekomen?

Ik ben ooit begonnen bij een social media bureau, Media Embassy. Dit was een van de eerste social media bureaus van Nederland. Dat was in 2008 of 2009, ruim 8 jaar geleden. Vrij snel kwam in bij de televisie terecht. Ik heb een tijdje voor SBS Broadcasting gewerkt en daar voor verschillende televisieprogramma’s dingen uitgeprobeerd. We deden bijvoorbeeld op tv een live Twitterverslag en dan moest ik tweets intypen. Het leukste aan werken voor de tv, is dat het gespreksonderwerp nummer 1 is. Mensen hebben het nu eenmaal over de dingen die zij op tv zien. Na een aantal social tv producties ben ik aan de slag gegaan bij MTV en Comedy Central, waar ik de digital & engagement strategie heb opgesteld voor Europa. En toen kreeg ik een belletje van Netflix. Zij zochten een veelzijdig internationaal persoon die de social merklancering in Europa wilde opzetten. Alleen Nederland, Engeland, Ierland  en de Nordics hadden toen nog Netflix, dus ik heb heel veel internationale lanceringen neergezet. De markten in Europa per land zijn heel verschillend en de strategieën moesten per land worden uitgewerkt, maar wel in lijn blijven met de strategie van Netflix wereldwijd. In sommige landen weten ze bijvoorbeeld niet wat bingen is en hier in Nederland moesten we uitleggen dat ‘Netflix & chill’ niet letterlijk Netflix en chill betekent.

 

2. Hoe ziet een normale dinsdag voor jou eruit?

Rond half 9 ben ik op kantoor en dan ben ik de hele dag bezig met producties. Verder schakelen we veel met het team in de Verenigde Staten. Het team in Beverly Hills is meer bezig met de creatieve content en wij meer met de pers en de productionele kant. De beste social bureaus zitten nu eenmaal in Los Angeles, het hart van de industrie. De strategie komt uit Europa, omdat je verder moet denken dan alleen Amerika. Creatief is het Amerikaanse team wel leidend en voor elk land maken we dan een vertaalslag.

Voor de campagnes van de Amerikaanse Netflix Originals is Amerikaanse team verantwoordelijk, de locale series en het de merkstrategie komen per regio tot stand. Lokaal werken we met bureaus die schitterende contentcreaties voor het merk maken. Daarnaast werk ik met lokale pr-bureaus.

 

3. Hoe leg jij je werk uit op verjaardagen?

Eigenlijk zijn er soms best wel wat mensen van de generatie die zonder mobiele telefoon op school zaten en die social media niet zo goed snappen. Aan hen vertel ik dat ik in het communicatieteam zit van Netflix en dan vooral social media doe. De reactie is dan vaak “oh, dus je krijgt betaald om te twitteren?’ Meestal geef ik gewoon een voorbeeld, zoals de campagne van House of Cards waarbij Frank Underwood naar Nederlandse politici twitterde. Mensen vragen natuurlijk ook om tips voor nieuwe films en series. En soms moet ik even uitleggen hoe ze Netflix via hun televisie kunnen kijken.

 


4. Noem een pluspunt van je baan.

We werken met een vrij nieuwe bedrijfscultuur en dat werkt erg prettig. Het is volledig gewijd aan freedom of responsibility, waardoor we bijvoorbeeld ook geen vaste werktijden hebben. Dat betekent eigenlijk heel veel verantwoordelijkheid en heel veel vrijheid. Je krijgt informatie en daar schrijf je zelf een strategie voor. Iedereen kan daar commentaar op geven, tot de CEO aan toe. Dat geeft heel veel vrijheid om jezelf te ontwikkelen. In het begin is dat natuurlijk lastig. Hoe gaat het bijvoorbeeld als je ziek wordt? Dat moet je dus zelf oplossen. Door die zelfstandigheid leer je veel beter communiceren. Je zou het kunnen zien als montessorionderwijs, waarbij je in eigen tempo en op eigen kunnen jezelf zorgvuldig kunt ontwikkelen. Sommige mensen presteren daar heel goed op, bij anderen kan dit helemaal mis gaan. Toevallig heb ik vroeger montessorionderwijs gevolgd en werkt het voor mij heel erg prettig. Verder, het leukste aan mijn job is werken met zoveel verschillende fantastische internationale collega’s omdat daarmee je kijk op de wereld letterlijk groter wordt.

 

5. Wat is je grootste blunder in het vakgebied?

Bij Netflix nemen we heel veel risico’s. Als je geen fouten maakt, heb je dus ook geen risico durven nemen. Fouten maken wordt echt gestimuleerd, omdat je hier ook veel van leert. Als communicatieteam ben je de stem van het bedrijf en moet je het ook oplossen als er iets anders mis gaat. Bijvoorbeeld de release van House Of Cards seizoen 3. Het was 1 uur ’s nachts en mijn telefoon ontplofte met berichten over House of Cards. De afleveringen waren namelijk geupload op de server en niet op de testserver. Het was gewoon een human error, maar dat kwam wel bij ons qua verantwoordelijkheid. Het is dan belangrijk om met  een goed verhaal komen en tegelijkertijd transparant te blijven. We besloten toen een tweet te sturen vanuit het House Of Cards twitteraccount, die al snel werd opgepikt door verschillende media. Het is dan natuurlijk wel te gek om hier aan mee te werken als dit zo goed wordt opgelost.

 

 

6. Op welk werk ben je het meest trots?

Bij Netflix toch wel op de House Of Cards campagnes, zo hebben we met Camp Seedorf samengewerkt. Maar ook de campagnes van Orange is the New Black. Tijdens deze campagne hebben we superfans verrast met een uitnodiging voor een screening. In de pauze kwam de cast binnen. De reacties van de superfans waren echt fantastisch en dit zorgt er toch wel voor dat dit een van de leukste campagnes was om aan mee te werken. Deze video’s zorgden voor veel word of mouth, juist omdat de reacties van de fans zo herkenbaar waren. Deze positieve word of mouth is natuurlijk wat we proberen te bereiken. Netflix is een platform waarbij je zonder reclame van films en series kunt genieten en dan is het best gek om zelf wel reclame te maken. Daarom proberen we online en offline campagnes met elkaar te combineren. Social media is niet alleen een Facebookpost, maar het is eigenlijk een stroom van content. Waar mensen over praten, speelt zich juist offline af en daarom is het belangrijk om ook offline zichtbaar te zijn. Dit gebeurde bij de campagne met Camp Seedorf voor House Of Cards. Maar bijvoorbeeld ook de faceswapposters die we hebben verspreid voor Orange is the New Black.

 

7. Wat is de belangrijkste eigenschap van iemand die in de social media branche werkt?

Je moet oprecht geïnteresseerd zijn in de entertainment-industrie en eigenlijk alles wat er speelt. Dus zowel het nieuws, als lifestyle maar ook storytelling. Een gevoel hebben voor trends is belangrijk, maar je moet dit ook blijven ontwikkelen. Het vak is heel erg breed en je moet je ook breed proberen te oriënteren.

 

8. Welke mens(en) in het vakgebied moeten we volgen?

Qua merken kijk ik naar KLM, omdat zij echt gaan voor kwaliteit. Er worden grapjes en lolletjes gemaakt, maar ze blijven zichzelf en ze communiceren altijd met een bepaalde vorm van respect. KLM is een merk dat niet lollig doet om het lollig doen. Een ander merk dat ik volg is Heineken, omdat ik heb meegewerkt aan het opzetten van hun Hyves-pagina. Natuurlijk blijf je dan volgen wat ze nu aan het doen zijn. Ik heb ook met heel veel mensen gewerkt en ik houd ook in de gaten wat zijn nu aan het doen zijn.

Persoonlijk volg ik ook alle fashion merken op social. Fashion merken geven altijd een creatieve vertaling van nieuwe social features. Ik haal daar heel erg mijn inspiratie vandaan. Van een Hypebeast tot een Alexander Wang.

 

9. Hoe denk jij dat de social media branche er over 10 jaar uitziet?

Over tien jaar is social media echt een volwassen branche. Toen we net begonnen, was social media het ondergeschoven kindje. Je kreeg de opdracht om een marketingcampagne te ‘versocialen’. Nu heeft social media al vaak eigen campagnes en wordt de nadruk ook steeds vaker gelegd op storytelling, PR en social media. Marketing wordt steeds vaker de portefeuille en de creatie en strategie komt bij social te liggen. Dus ik verwacht dat het vak meer gaat groeien.

 

10. Wat is je tip voor mensen die ook in de social media branche willen werken?

Mijn tip is toch wel om het gewoon te doen. Als je talent hebt, moet je jezelf ook laten zien. Dus publiceer je werk en zet het online. Veel bedrijven zoeken een creatief persoon en door jezelf te laten zien online creëer je een portfolio.

 

Lees hier alle artikelen van De Beste Social Jobs.

Bekijk hier de nieuwste social media vacatures.

Ontdekt vaak de pareltjes op het internet. Houdt zich buiten kantoortijden bezig met hoepelen, het…


jobs netflix